Exkurze německých studentů do ČR
Skupina šesti studentů z Univerzity Duisburg-Essen v Německu se v těchto dnech zúčastnila vzdělávací exkurze organizované Fakultou rybářství a ochrany vod ve Vodňanech. Týdenní program vedený Antonínem Koubou a Phillipem J. Haubrockem, měl za cíl prohloubit jejich porozumění sladkovodním ekosystémům a poskytnout vhled do akademických zvyklostí mimo německé hranice.
Exkurze začala v pondělí sérií prezentací místních odborníků. Den začal přehledem o problematice biologických invazí, který připravil půdu pro podrobnější diskuse o invazních korýších a rybách a významu správné terminologie v tomto oboru. Studenti také zkoumali chování vodních živočichů a navštívili experimentální a odchovné prostory fakulty. Den byl zakončen elektrolovem v náhonu řeky Blanici, který poskytl pohled na rozdíly mezi původními a invazními druhy ryb.
V úterý skupina navštívila Botanický ústav v Třeboni, následovaný návštěvou zdejší rybníkářské oblasti, aby se seznámila s místními chovatelskými postupy. Prohlédli si rybníky určené pro chov kaprů a navštívili provozi pro jejich sádkování a transport. Návštěva rašeliniště Červené blato přidala další zajímavý ekologický pohled. Studenti vyjádříli veliké díky personálu ENKI o.p.s. (Dr. Marek Baxa a doc. Jan Pokorný) za jejich vřelé přijetí a erudovaný výklad.
Středeční program zahrnoval návštěvu Pstruhařství Mlýny, komerční farmy specializující se na chov pstruhů duhových a zpracování ryb, zakončenou podrobnou diskusí o biologii a managementu lososovitých ryb, následovanou návštěvou líhně Národního parku Šumava v Borových Ladách. Studenti se také vydali na místní lokalitu s výskytem raka říčního, jedno z mála míst v regionu, kde je tento kriticka ohrožený druh raka stále hojný.
Čtvrtek byl věnován pochopení konceptu říčního kontinua pod vedením doc. Martina Bláhy. Tento koncept vysvětluje měnící se podmínky v tocích od jejich pramenů po ústí a následný dopad na tamní organismy.
Přestože byl tento program náročný, studenti považovali nabyté zkušenosti za velmi hodnotné. Tato mezinárodní vzdělávací cesta zdůraznila důležitost přeshraniční akademické spolupráce a kulturní výměny.