Obří náhradní rodič pro danio pruhované

Zárodečné kmenové buňky jsou prekurzory gamet, které lze izolovat a transplantovat mezi fylogeneticky příbuznými druhy. Transplantace těchto buněk představuje významný potenciál v reprodukční biotechnologii, protože umožňuje produkci gamet a potomků dárcovského původu prostřednictvím náhradních rodičů. Zebřičky jsou oblíbeným výzkumným modelem díky svým výhodným vlastnostem a bohatým genomickým zdrojům. Jejich malá velikost však omezuje množství získaných spermií. V našem výzkumu jsme využili techniku náhradní reprodukce ke zvýšení produkce spermií u zebřiček s využitím většího druhu Devario, konkrétně dania malabarského (obrovského), který je třikrát větší. Izolovali jsme spermatogoniální buňky ze zralých samců zebřiček a vnesli je do sterilních larev dania malabarského. Půl roku po transplantaci produkoval příjemce spermie zebřiček s trojnásobným objemem a desetinásobnou koncentrací ve srovnání se zebřičkami. Předložená studie je první svého druhu, která produkuje gamety zebřiček prostřednictvím náhradního rodiče odlišného rodu.

Podrobné informace jsou dostupné v původním článku: Nayak, R., Franěk, R., Šindelka, R., Pšenička, M., 2023. Enhancement of zebrafish sperm production via a large body-sized surrogate with germ cell transplantation. Communications Biology 6: 412. https://doi.org/10.1038/s42003-023-04800-7

Obrázek: Schéma studie.

Napsal: doc. Ing. Martin Pšenička, Ph.D.